onsdag 31. august 2011

Mitt første filtarbeid

Igjen har det gått veldig lenge siden sist jeg blogget. Grunnen er enkel nok, jeg har rett og slett ikke vært særlig kreativ i det siste. Jeg har fortsatt har noe og gjøre da! Jeg har fått solgt et "gammelt" produkt og fått en bestilling på en veske som snart er ferdig og skal blogges snart, jeg lover. I mellomtiden kan jeg underholde dere med en liten ting jeg lagde til min venn Charlottes bursdag (Den er i dag forresten. HURRAAAAA for Charlotte!!!)

Som tittelen tilsier har jeg jobbet med filt til dette prosjektet. Jeg har jobbet med filt før, for eksempel da jeg laget denne vesken til Ester i Kroatia, men dette var første gang jeg prøvde med på å bruke filt til noe mer enn en enkel enbits dekorasjon.

Først må jeg nesten forklare litt sånn at dere alle forstår gaven. Både Charlotte og jeg er store tilhengere av den britiske TV-serien Doctor Who og (nesten) alt som har med den og gjøre. Hovedkarakteren i serier er Doktoren og han reiser i tid og rom i en romskiptidsmaskin som heter TARDIS og er en av de kuleste kontrapsjonene i sci-fihistorien. I mine øyne i alle fall. Men uansett, slik ser Doktorens TARDIS ut:



Sånn, da kan vi gå videre til den faktiske kreasjonen.

Jeg bestemte meg for å lage en TARDIS-pute, men jeg hadde ikke noe blått stoff og ikke penger til å kjøpe noe. MEN, jeg fikk fingrene i noe billig filt i forskjellige farger og svart stretchstoff og der hadde jeg det. Jeg kunne lage et putevar av det svarte stoffet og TARDISen i seg selv av filt! Og så var prosessen i gang.

Første tegnet jeg de forskjellige bitene av TARDISen og klippet de ut av papir, så klippet jeg dem ut av filten etterpå. Så målte og klippet jeg bitene til selve putevaret (også mitt første) og sydde det sammen med min splitter nye symasking (Jeg skal gi jenta mi sin egen post senere) og så sydde/tråklet jeg de forskjellige bitene med filt-TARDIS til hverandre og putevaret, stappet en Irmapute fra IKEA og voila! TARDIS-pute!



Det synes ikke på bildet, men putevaret lukkes på baksiden med to vanlige svarte knapper.

Jeg er fornøyd med det. Ja, det er ikke helt i vater, men jeg er ikke i vater, Charlotte er ikke i vater og Doktoren, han er definitivt IKKE i vater. ;)

I tillegg til dette legger jeg med et bilde av vesken jeg solgte tidligere i år og en link til posten hvor den ble presentert første gang. Det er forresten ikke noe problem hvis du har lyst på en slik veske, bare send meg en mail og jeg setter i gang med en gang jeg får tid. Du finner e-mailadressen min i kolonnen på høyre siden av bloggens hovedside.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar